Muuta fontin kokoa
Tänään on 05 Huhti 2020 18:37


Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 2 viestiä ]
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tietoa ja harjoituksia
ViestiLähetetty: 22 Huhti 2012 21:42 

Liittynyt: 17 Loka 2010 11:12
Viestit: 92
Mikä minä olen
http://fi.what-character-are-you.com/d/fi/index.html

Kuinka huono muisti sinulla on?
http://fi.what-character-are-you.com/d/ ... afficcheck

Mensan nettitesti
http://www.mensa.fi/wordpress/?page_id=27

Älykkyysosamäärä
http://fi.what-character-are-you.com/d/ ... x/807.html

Yleistä:
http://www.newscientist.com/topic/brain

Muistitekniikoita
http://www.youramazingbrain.org/youmemory
http://www.mindtools.com
http://www.buildyourmemory.com
http://www.changingminds.org/techniques/memory/peg
http://www.buzanworld.com
http://www.worldmemorychampionships.com

Ongelmaratkaisutehtäviä

http://www.stetson.edu/~efriedma/puzzle

Visuaalinen päättely

http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/8972/
http://www.sharpbrains.com

Luova ajattelu

http://www.cul.co.uk/creative/puzzles.htm
http://www.learning-tree.org.uk
http://www.mycoted.com

Numeerinen päättely

http://www.cut-the-knot.com
http://www.jimloy.com
http://www.krazydad.com

Värit
http://www.playbuzz.com/jennifers/can-y ... blind-test
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_blindness
Stressi
http://www.nhs.uk/conditions/Stress

Tämän vain osa ihmisistä pystyy lukemaan - tee testi!
http://www.iskelma.fi/uutiset/viihde/ta ... sti/2/4614

http://www.voice.fi/terveysjahyvinvoint ... n/23/76508

https://www.hs.fi/tiede/a1458792382621


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Tietoa ja harjoituksia
ViestiLähetetty: 28 Joulu 2015 00:05 

Liittynyt: 17 Loka 2010 11:12
Viestit: 92
majava kirjoitti:


Mikä eläin on kuvassa:
http://www.positiivisesti.com/piilotettuna-kuvassa/

http://memorado.fi/iqtest?r=134&utm_cam ... urce=VIRAL

http://www.iloiset.com/hammastyttavat/9 ... atko-sina/

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001232726.html

Haluatko parantaa muistiasi? Ota haltuun tämä hengityskikka
Tiistai 13.12.2016 klo 19.25
Jo vuosikymmenten ajan joogit ja meditaation ammattilaiset ovat suosittaneet syviä nenähengityksiä. Nyt tuore tutkimus paljastaa niiden parantavan aivojen toimintaa ja muistia.
• Tuoreen tutkimuksen mukaan sisään hengittäminen nenän kautta parantaa aivojen suorituskykyä muistamiseen ja tunteiden tunnistamiseen liittyvissä tehtävissä, kertoo Health-lehti .
• Tutkitut tunnistivat kasvojen ilmeitä ja muistivat esineitä paremmin hengittäessään sisään nenän kautta.
• Tutkimuksesta vastanneen professorin Christina Zelanon mukaan tulokset kertovat, että hengitysharjoituksilla voitaisiin parantaa aivojen kognitiivista suoriutumista.
• Ota syvä ja pitkä hengitys nenän kautta. Puhalla sitten ilma ulos suun kautta. Joogien ja meditaation ammattilaisten suosittaman hengitystyylin kautta voit parantaa aivojesi toimintaa, kertoo Northwesternin yliopiston tekemä tuore tutkimus.
• Tutkimukseen osallistui 100 nuorta aikuista. Tutkittuja pyydettiin arvioimaan kasvojen ilmeitä tietokoneen ruudulta. Hengitystekniikka vaikutti tutkittujen suoritukseen. Kun he hengittivät nenän kautta sisään, he tunnistivat kasvojen ilmeitä nopeammin kuin hengittäessään ulos. Erityisesti tulokset näkyivät pelokkaan ilmeen tunnistamisessa.
• Toisessa testissä tutkijat selvittivät, kuinka hyvin tutkitut muistavat tietokoneen näytöllä vilahtavia esineitä. Heidän muistinsa toimi paremmin nenän kautta tehdyn sisään hengityksen aikana kuin uloshengityksen aikana. Hengittäessään kokonaan suulla vastaavia muutoksia ei havaittu.
• Tutkimus osoittaa, että hengitysrytmi ja -tekniikka vaikuttavat aivojen aktiivisuuteen.
• - Vaikka tutkimukset ovat vasta alkutekijöissä, tulokset kertovat, että hengitystekniikalla on mahdollista parantaa aivojen kognitiivista suoriutumista, sanoo tutkimuksesta vastannut neurologian professori Christina Zelano.
• Zelanon mukaan sisään hengittäminen nenän kautta vaikuttaa merkittävästi aivojen mantelitumakkeeseen ja hippokampukseen. Tutkijat havaitsivat, että tutkittujen hermosolut aktivoituivat niiden lisäksi myös aivojen limbisessä järjestelmässä sekä hajuaistista vastaavissa osissa. Mantelitumake on tärkeässä osassa esimerkiksi tunteiden säätelyssä, hippokampus puolestaan oppimisessa ja muistamisessa.
• Tutkimustulokset puoltavat meditaation ja hengitysharjoitusten väitettyjä terveyshyötyjä. Lisäksi tulokset selittänevät myös sitä, miksi hengityksellä on tapana tihetä paniikissa tai pelottavassa tilanteessa. Zelanon mukaan tiheä hengitys saattaa auttaa aivoja havaitsemaan uhkaavaa ympäristöä nopeammin.
• Tutkimus julkaistiin The Journal of Neuroscience -julkaisussa.
• ANNABELLA KIVINIEMI
annabella.kiviniemi@iltalehti.fi


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Lähetä uusi viestiLähetä vastaus Sivu 1/1   [ 2 viestiä ]


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Hyppää:  
Palaa Misakoshakin pääsivulle